Interaksi 3 : Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
|
Definisi
|
TAHAP-TAHAP KOGNITIF BLOOM
Penggunaan Kognotif Bloom amat penting bagi setiap guru. Pemahaman tentang tahap kognitif Bloom amat penting khasnya dalam menyediakan item(soalan) dalam peperiksaan dan Ujian. Sebagai guru kita harus boleh membezakan aras kesukaran soalan yang dibina samada soalan objektif atau subjektif.
Setiap item yang dibina perlu menepati aras kognitif Bloom kerana ia amat penting untuk memastikan taburan aras kesukaran adalah tepat dan adil pada setiap pelajar. Lembaga peperiksaan menggunakan kaedah 5:3:2 iaitu setiap 10 soalan perlu ada 5 arasnya rendah, 3 arasnya sederhana dan 2 arasnya tinggi. Ini bertujuan untuk bersikap adil kepada pelajar dan memastikan ujian yang dibina bukan hendak memerangkap pelajar untuk gagal.
Aras kognitif Bloom perlu dirancang oleh guru berdasarkan Jadual Penentu Ujian(JPU) atau Jadual Spesifikasi Ujian(JSU) di mana pengagihan item berdasarkan topik dan masa perlu diambil kira.
Bersama ini, disertakan contoh aras kognitif Bloom berdasarkan kata tugas. Soalan yang bermula dengan kata tugas di bawah boleh dianggap sebagai mengikut aras kognitifnya. Pengalaman saya , adakalanya rangsangan dan kedudukan jawapan akan menyebabkan aras kognitif Bloom itu boleh berubah.Namun begitu , aras kognitif Bloom akan banyak membantu guru menyediakan item/soalan yang bermutu.
Menurut Benjamin S. Bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6 tahap, iaitu:
Pengetahuan, Kefahaman, Penggunaan, Analisis, Sintesis dan Penilaian.
Jadual Taksonomi Kognitif Bloom (1956)
Penggunaan Kognotif Bloom amat penting bagi setiap guru. Pemahaman tentang tahap kognitif Bloom amat penting khasnya dalam menyediakan item(soalan) dalam peperiksaan dan Ujian. Sebagai guru kita harus boleh membezakan aras kesukaran soalan yang dibina samada soalan objektif atau subjektif.
Setiap item yang dibina perlu menepati aras kognitif Bloom kerana ia amat penting untuk memastikan taburan aras kesukaran adalah tepat dan adil pada setiap pelajar. Lembaga peperiksaan menggunakan kaedah 5:3:2 iaitu setiap 10 soalan perlu ada 5 arasnya rendah, 3 arasnya sederhana dan 2 arasnya tinggi. Ini bertujuan untuk bersikap adil kepada pelajar dan memastikan ujian yang dibina bukan hendak memerangkap pelajar untuk gagal.
Aras kognitif Bloom perlu dirancang oleh guru berdasarkan Jadual Penentu Ujian(JPU) atau Jadual Spesifikasi Ujian(JSU) di mana pengagihan item berdasarkan topik dan masa perlu diambil kira.
Bersama ini, disertakan contoh aras kognitif Bloom berdasarkan kata tugas. Soalan yang bermula dengan kata tugas di bawah boleh dianggap sebagai mengikut aras kognitifnya. Pengalaman saya , adakalanya rangsangan dan kedudukan jawapan akan menyebabkan aras kognitif Bloom itu boleh berubah.Namun begitu , aras kognitif Bloom akan banyak membantu guru menyediakan item/soalan yang bermutu.
Menurut Benjamin S. Bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6 tahap, iaitu:
Pengetahuan, Kefahaman, Penggunaan, Analisis, Sintesis dan Penilaian.
Jadual Taksonomi Kognitif Bloom (1956)
TAHAP ISTILAH / KATA TUGAS
Pengetahuan
•Ingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi,
•teori, hukum, tarikh, peristiwa dan lain-lain daripada
•pembelajaran lepas
•nyatakan,
•terangkan,
•namakan,
•labelkan
Kefahaman
•Mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada
•bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam
•ayat sendiri, menterjemah, memberi contoh kepada
•konsep dan menterjemah draf.
•pilih,
•terangkan,
•tulis semula
Penggunaan / Aplikasi
•Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru,
•termasuk menyelesaikan masalah menggunakan
•prinsip, kaedah, hukum, teori, formula. Bina graf
•daripada data dll.
•selesaikan,
•ramalkan,
•cari,
•kesilapan,
•bina alat.
Analisis
•Sesuatu yang kompleks dipecahkan kepada yang kecil,
•bezakan fakta daripada pendapat, kaitan kenal antara
•bahagian, kenali struktur organisasi.
•bezakan,
•pasti,
•pilih
Sintesis
•Menyepadu, mencantum idea menjadi satu, usaha
•tersendiri menyelesaikan masalah, membuat ramalan,
•membuat klasifikasi.
•bina,
•hasilkan,
•susun,
•kembangkan
Penilaian
•Membuat pertimbangan, termasuk memberi rasional,
•atas alasan dalaman atau luaran, mentafsir dan
•mengkritik
•pilih,
•berikan,
•alasan,
•kritikan,
•buktikan