TAKSONOMI BLOOM
- Taksonomi ini pertama
kali disusun oleh Benjamin S. Bloom pada tahun 1956.
- Taksonomi Bloom
menitikberatkan aspek kognitif atau pengetahuan.
- Ia bercorak hierarki
(tahap rendah ke tahap tinggi). Guru akan membuat soalan pelbagai aras
untuk menguji tahap berfikir pelajar.
- Menekankan aspek
kognitif (pengetahuan) – apa yang dicari adalah seperti fakta, teori, dan
hukum.
- Tujuan : membina
kebolehan, pemikiran, dan pemahaman (cth : mencari isi penting daripada
petikan yang dibaca)
Terdapat enam peringkat (tidak semestinya menggunakan kesemua peringkat
ini dalam soalan – cth : pada kertas soalan tahun 1 tidak terdapat tahap
sintesis kerana tahap ini merupakan tahap yang tinggi dan tidak sesuai dengan
umur murid)
) Pengetahuan
( selalunya mengunakan kata tanya, cth : bilakah, dimanakah, mengapakah, dan
sebagainya
- Tujuan
: mengingat semula perkara-perkara yang sudah dipelajari tanpa
sebarang perubahan.
- Contoh :
1. Bilakah Malaysia merdeka ?
2. Berapa buah negerikah yang terdapat di Malaysia?
3. Siapakah Bapa Kemerdekaan Malaysia? - Objektif
1. Umum : mengetahui
2. Khusus / spesifik : melebal, menyatakan, menulis (eksplisit)
Kefahaman
kebolehan
untuk memberi penjelasan / makna sesuatu perkara
- Konsep : menjelaskan
maklumat dengan terperinci.
- Merupakan peringkat
yang tinggi berbanding peringkat pengetahuan.
- Tiga aras penting :
- Terjemahan isi (isi
kepada huraian, cth : Ibu Ali meninggal dunia.)
- Memberi tafsiran /
makna sesuatu maklumat (cth : Setiap manusia di muka bumi ini akan menemui
ajal masing-masing. )
- Ekstrapolasi (tafsiran
lanjut berdasarkan maklumat yang digambarkan (cth : Kita sebagai manusia
biasa mestilah sentiasa bersedia untuk menghadapi perkara yang berlaku
pada bila-bila masa sahaja)
- Tujuan : memahami sesuatu
bahan, menjelaskan menterjemah, merumuskan,menulis, dan membezakan.
- Cth : jelaskan,
bezakan, bandingkan, ringkaskan, nyatakan, dan seumpamanya.
Aplikasi
- Tujuan : menggunakan
pengetahuan mujarat (abstrak) untuk menyelesaikan masalah yang maujud.
- Objektif :
- Umum : menggunakan,
menyelesaikan, menunjukkan
- Khusus / spesifik :
menggunakan, menyelesaikan, mengira, menghubungkan, mengendalikan.
- Cth : soalan yang
menggunakan perkataan bagaimana dan jelaskan.
- Menekankan kaedah,
prinsip, hukum, dan teori.
Analisis
mengenal
pasti sebab secara terperinci
- Definisi : kebolehan
untuk menceritakan dan menyusun perkara-perkara yang telah dipelajari
kepada beberapa bahagian.
- Tujuan : menaakul
(mencari) sebab dan musabab (akibat)
- Cth :
- Berikan faktor,
punca-punca, sebab-sebab, mengapakah perkara tersebut berlaku.
- Meleraikan sesuatu
komunikasi kepada beberapa bahagian.
- Objektif
- Am : mencerakinkan,
menaakul, menjelaskan, menilai kerelevenan data.
- Spesifik :
mencerakinkan, mengasingkan, membahagikan, menjelaskan srtuktur dan
organisasi.
- Cth : Yang manakah antara berikut tidak menerangkan cirri criteria yang betul?
- Cth : Yang manakah antara berikut merupakan kata kerja?
- Kosa kata popular :
bezakan, bandingkan, asingkan, tafsirkan bahagian, klasifikasikan, sebab,
mengapa, huraikan, menaakul, mencerakinkan.
Sintesis
lebih
kepada sains, BM- karangan
- Menguji kebolehan
calon mencantumkan, mengabungkan, dan meintegtrasikan fakta atau idea yang
berkaitan (mengembang fakta menggunakan ayat sendiri)
- Tujuan : membentuk
sesuatu yang baharu.
- Objektif :
- Am : menulis karangan,
mencadangkan sesuatu pandangan, menghasilkan karya
- Spesifik :
mengabungkan, mengubah, mereka cipta, merancang, menulis
- Cth : Berdasarkan
tajuk “saya sebatang pen” bina ayat-ayat yang dapat menerangkan mengenai
pen tersebut.
- Kosa kata popular :
mereka bentuk, kumpulkan, susunkan, gubahkan.
Cth mencadangkan : senaraikan beberapa cara kamu boleh mengatasi masalah itu.
Penilaian
- Menguji kebolehan
calon, membuktikan, menilai, mengesahkan, mengkritik, memberi pendapat
mengenai sesuatu peryataan, dll.
- Tujuan : membuat
penilaian dan pertimbangan berdasarkan kretiria tertentu.
- Objektif :
1. Am : menimbangkan nilai, ketekalan, kecukupan data.
2. Spesifik : menilai, membuat pertimbangan.
- Jenis : sejauh mana,
nilaikan, apakah pendapat kamu.
Cth : Berikan pendapat anda mengenai hal tersebut.
: Sejauh manakan kebaikan menggunakan kereta ke kuliah. - Kasa kata popular :
nilaikan, rumuskan, tafsirkan, kritikkan, bandingkan, ulaskan, huraikan,
buktikan.
- Cth :
1. Pada pendapat kamu, ujian apakah yang sesuai diberikan kepada murid tahun enam?
2. Berbagai faktor perlu dipertimbangkan dalam proses penilaian program. Bandingkan.
DOMAIN AFEKTIF KALTHWOHL 1964
- Diasaskan oleh, David
R. Krathwohl
Merupakan bidang berhubung dengan perasaan,
emosi dan sikap.
Guru harus berkebolehan menggunakan unsur
afektif untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran yang baik.
Pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan
dengan adanya murid yang dapat membentuk sikap positif.
Terdapat 5 peringkat bagi domain ini :
1. Penerimaan
2. Bertindak balas
3. Menilai
4. Organisasi
5. Perwatakan
1. Penerimaan
2. Bertindak balas
3. Menilai
4. Organisasi
5. Perwatakan
Penerimaan
- Keinginan dan
kesanggupan menerima
(kesanggupan memberi perhatian, mendengar ucapan, pendapat orang lain, menghormati kebudayaan yang berlainan) - Kesedaran
(faktor estitik, ekabentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara) - Perhatian terkawal
(kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu ransangan – cth : mendengar dan menghayati sajak) - Objektif am :
- Mendengar dengan
berhati-hati.
- Menunjukkan kesedaran
dalam kepentingan pembelajaran.
- Menunjukkan
sensitiviti dalam masalah sosial.
- Menerima perbezaan
keturunan dan kebudayaan.
- Mengambil bahagian
dalam aktiviti.
- Hasil pelajaran
spesifik :
- Menyoal
- Memilih
- Menghuraikan
- Mengikut
- Menamakan
- Menggunakan
Bertindak balas
- Kesanggupan bertindak
balas terhadap ransangan.
- Mengambil bahagian
secara aktif dalam aktiviti.
- Murid mengambil
perhatian dan bertindak balas.
- Terdapat 3 kategori :
- Persetujuaan membalas
(Bersetuju dengan peraturan / arahan yang diberi.)
2. Kesediaan membalas
(Bertindak balas dengan persetujuan yang dibuat.)
3. Kepuasan
(Mencapai objektif )
- Objektif
- Am
- Melengkapkan kerja
- Mengambil bahagian
dalam perbincangan kecil
- Seronok membantu rakan
- Melakukan tugas secara
sukarela.
2. Spesifik
- Dapat menulis isi
pelajaran
- Menjawab soalan
- Dapat melafazkan
sesuatu (main peranan)
Menilai
- Pada peringkat ini
perlakuan adalah didasarkan atas konsep dan prinsip yang telah dinuranikan
sehingga menjadi kepercayaan.
- Perlakuan cenderung
menjadi konsisten walaupun dalam keadaan yang berbeza jika kepercayaan itu
boleh dipratikkan.
- Kebolehan membuat
penilaian dan memberi penghargaan terhadap sesuatu benda atau tingkah
laku.
- Penilaian berdasarkan
penghayatan nilai spesifik (melalui pemerhatian)
- Kategori
- Penerimaan
- Menerima dan melakukan arahan aktiviti. - Pilihan
- Usaha untuk memperoleh sesuatu nilai yang dipilih. - Penglibatan
- Aktif dalam aktiviti dan mematuhi peraturan.
Organisasi
- Membawa maksud
membentuk sesuatu sistem nilai.
- Apabila lebih daripada
satu nilai dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan.
- Pelajar terpaksa
membina beberapa hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya.
- Kategori
- Penenggapan
-Mampu mencipta konsep anstrak. - Organisasi
- Menyatukan / aplikasi nilai-nilai berkaitan dan membentuk satu sistem.
Perwatakan
- Perubahan
tingkah laku positif.
1.Set up – mengekalkan nilai-nilai
2.Perwatakan – disiplin diri.
No comments:
Post a Comment