Powered By Blogger

Friday, July 6, 2012


Interaksi 3 : Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)





JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)



Definisi

  • JSU – jadual yg menggambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungan iaitu konstruk yang ditaksirkan, pemberatan tiap-tiap kontruk, konteks, pemberatan tiap konteks, dan pemberatan taburan aras kesukaran.
Tujuan JSU diwujudkan.
  • Menghasilkan soalan yang berkualiti (tidak membentuk soalan secara spontan – tidak tahu aras)
  • Soalan yang dihasilkan tidak mempunyai kesahan / tiada keutuhan.
Ciri-ciri JSU
  • Merupakan matrik yg terdiri drpd 2 paksi iaitu paksi melintang – aras kemahiran dan menegak – kandungan.
  • Bilangan item dinyatakn dalam JSU mengikut aras kemahiran yg ditetapkan.
  • Mengandungi aras yg mengikut aras taksonomi.
  • Kandungan aras kemahiran mengikut lama masa mengajar dan kepentingan kemahiran.
  • Kepayahan item dlm lingkungan 20% - 80%.
  • Bentuk ujian sama ada berbentuk objektif, esei, amali, kertas khusus dan lain-lain.
  • Kandungan ujian berupa topik-topik pelajaran.
Kepentingan JSU
  • Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
  • Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
  • Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
  • Menentukan perimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
  • kertas ujian dapat digubal secara sistematik
  • kesahan dari segi persampelan sukatan pelajaran adalah terjamin;
  • Memberi panduan untuk membentuk format ujian.
  • Memberi panduan untuk membentuk soalan.
  • Menstabilkan taraf serta aras kesukaran ujian dari tahun ke tahun.
  • Mengambil kira bilangan masa yg diperuntukkan untuk sesuatu topik.
  • Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yg lain.
  • taburan soalan mengikut tajuk adalah seimbang;
  • ujian meliputi keseluruhan sukatan pelajaran
4 syarat JSU
  1. Ujian tidak dibina semberangan.
  2. Menimbulkan kepentingan topik dan aras kemahiran yg diuji.
  3. memberi panduan dan penentuan kepada pengubalan ujian.
  4. Memastikan kesesuaian taburan soalan mengikut aras dan kemahiran.
Langkah-langkah membinan JSU
  • Langkah 1
    Senaraikan tajuk-tajuk yg hendak diuji.
  • Langkah 2
    Tentukan soalan yg hendak dibina.
    a.Soalan objektif (30 soalan)
    b.1 markah bagi satu soalan
    c.Jumlah soalan bg setiap topik dikira
    = jumlah masa / jumlah masa
    keseluruhan x jumlah soalan
  • Langkah 3
    Tentukan model aras kesukaran (mudah – sukar).
  • Langkah 4
    Menentukan jenis soalan yg hendak diuji (objektif, struktur, esei, dll)
  • Langkah 5
    1.Tentukan soalan bg setiap komponen.
    2.Penentuan aras kesukaran (mudah kepada sukar)
    3.Pemarkahan.
  • Langkah 6
    1.Tentukan mata pelajaran.
    2.Tahun / tingkatan
    3.Susunan nomdor mengikut tajuk.
Menyemak item soalan
  1. Bahasa
  2. Isi (mengikut kemahiran)
  3. Arahan yg diberi jelas
  4. Masa yg diberi mencukupi
  5. Susunan soalan (mudah-sukar)
Ujian Pra
  1. Dijalankan setelah menyemak soalan
  2. Menentukan kesahan
  3. Kebolehpercayaan
  4. Kebolehtakbiran (boleh diurus – perjalanan peperiksaan)
  5. Kemudahtafsiran (dianalisis)
  6. Maklumat ujian pra membantu guru menentukan soalan
Konsep IK (Indeks Kesukaran)
  • Tujuan : menentukan indeks soalan (sukar, sederhana, mudah)
  • Pengiraan :
  1. IK = B / J (jumlah yg sedikit)
    B = bil. Calon menjawab betul
    J = jumlah keseluruhan calon
  2. IK = BT + BR / J (jumlah yg banyak - lebih 40 orang)
    BT = jumlah calon dlm kumpulan tinggi yg
    menjawab betul
    BR = jumlah calon dlm kumpulan rendah
    yg menjawab betul
    J = jumlah keseluruhan calon

TAHAP-TAHAP KOGNITIF BLOOM

Penggunaan Kognotif Bloom amat penting bagi setiap guru. Pemahaman tentang tahap kognitif Bloom amat penting khasnya dalam menyediakan item(soalan) dalam peperiksaan dan Ujian. Sebagai guru kita harus boleh membezakan aras kesukaran soalan yang dibina samada soalan objektif atau subjektif.

Setiap item yang dibina perlu menepati aras kognitif Bloom kerana ia amat penting untuk memastikan taburan aras kesukaran adalah tepat dan adil pada setiap pelajar. Lembaga peperiksaan menggunakan kaedah 5:3:2 iaitu setiap 10 soalan perlu ada 5 arasnya rendah, 3 arasnya sederhana dan 2 arasnya tinggi. Ini bertujuan untuk bersikap adil kepada pelajar dan memastikan ujian yang dibina bukan hendak memerangkap pelajar untuk gagal.

Aras kognitif Bloom perlu dirancang oleh guru berdasarkan Jadual Penentu Ujian(JPU) atau Jadual Spesifikasi Ujian(JSU) di mana pengagihan item berdasarkan topik dan masa perlu diambil kira.

Bersama ini, disertakan contoh aras kognitif Bloom berdasarkan kata tugas. Soalan yang bermula dengan kata tugas di bawah boleh dianggap sebagai mengikut aras kognitifnya. Pengalaman saya , adakalanya rangsangan dan kedudukan jawapan akan menyebabkan aras kognitif Bloom itu boleh berubah.Namun begitu , aras kognitif Bloom akan banyak membantu guru menyediakan item/soalan yang bermutu.

Menurut Benjamin S. Bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6 tahap, iaitu:

Pengetahuan, Kefahaman, Penggunaan, Analisis, Sintesis dan Penilaian.

Jadual Taksonomi Kognitif Bloom (1956)

TAHAP ISTILAH / KATA TUGAS
Pengetahuan
•Ingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi,
•teori, hukum, tarikh, peristiwa dan lain-lain daripada
•pembelajaran lepas
•nyatakan,
•terangkan,
•namakan,
•labelkan
Kefahaman

•Mengubah kefahaman daripada satu bentuk kepada
•bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam
•ayat sendiri, menterjemah, memberi contoh kepada
•konsep dan menterjemah draf.
•pilih,
•terangkan,
•tulis semula

Penggunaan / Aplikasi

•Menggunakan maklumat dalam situasi yang baru,
•termasuk menyelesaikan masalah menggunakan
•prinsip, kaedah, hukum, teori, formula. Bina graf
•daripada data dll.
•selesaikan,
•ramalkan,
•cari,
•kesilapan,
•bina alat.

Analisis

•Sesuatu yang kompleks dipecahkan kepada yang kecil,
•bezakan fakta daripada pendapat, kaitan kenal antara
•bahagian, kenali struktur organisasi.
•bezakan,
•pasti,
•pilih

Sintesis

•Menyepadu, mencantum idea menjadi satu, usaha
•tersendiri menyelesaikan masalah, membuat ramalan,
•membuat klasifikasi.
•bina,
•hasilkan,
•susun,
•kembangkan

Penilaian

•Membuat pertimbangan, termasuk memberi rasional,
•atas alasan dalaman atau luaran, mentafsir dan
•mengkritik
•pilih,
•berikan,
•alasan,
•kritikan,
•buktikan






No comments:

Post a Comment